Dupa absolvirea liceului Gheorghe Asachi din Chisinau, studiaza ceramica
la Academia de Arta si Design din Cluj-Napoca, optinand licenta in ceramica
in 1997 si diploma de studii aprofundate in 1998 din 1999 este membru
stagiar a Uniunii Artistilor Plastici din Romania.

Expune in :
Romania, Moldova si Egipt,
Lucrari in colectii particulare:
Japonia, Italia, SUA,
Egipt
2002 targ de suveniruri, Romexpo, Bucuresti
2002 targul de arta, Lumina de toamna, World Trade Plaza, Bucuresti
2002 expozitie personala, Muzeul Taranului Roman, Bucuresti
2002 targul mesterilor populari, Muzeul Taranului Roman, Bucuresti
2002 expozitie personala, sediul Unesco, Bucuresti
2002 expozitie de grup, Muzeul Taranului Roman, Bucuresti
2002 expozitie interjudeteana a UAP
2000 bienala din Cairo, Egipt
2000 expozitie de grup, Turnul de apa, fundatia Soros, Chisinau
2000 expozitia de grup, fundatia Bobart si ong Nicos, sala mica
a primariei,
Cluj-Napoca
2000 expozitie de grup, + - UNU, galeria Alianta Artelor, Cluj-Napoca
2000 Flowers Trade Show, editia a III-a, galeria Apolo, Teatrul
National, Bucuresti
2000 expozitie de ceramica ambientala, Doina Stici & Vlad
Bodarev, galeria Alianta Artelor, Cluj-Napoca
2000 expozitie de grup, cpf, Bobart si ong Nicos, Cluj-Napoca
1999 expozitie de grup, organizata de fundatia Soros
1998, 1999, 2000 expozitia interjude-teana, Salonul de Iarna,
Cluj-Napoca
1998 Muzeul Etnografic, Cluj-Napoca
miercuri 17 iulie 2002 Curentul
Magdalena Popa Buluc
Doresc sa fac poiezie din ceramica
Vasele de ceramica se metamorfozeaza in mainile Doinitei Stici. S-a
furisat parca pe lumea mosilor si a stramosilor, intre simplitate si
rafinament, desfasurand armonii subtile, mirifice imbinari de dantelarii
policrome, de alb sidefiu la ocruri si brunuri, de la verde si siena
la culoarea cerurilor curate de dupa furtuna. Cu acest prilej am realizat
un scurt interviu.
- De cand ati inceput sa iubiti aceasta profesie?
Din clasa a cincea am inceput deja sa deprind mestesugul acestei arte,
care m-a fascinat. Inainte de asta insa, modelam din plastilina figuri
diverse. Incetul cu incetul, am inceput sa desavarsesc puritatea formelor
si sa diversific tipologia vaselor.
- In afara ceramicii preistorice, care se pare ca v-a interesat,
aveti si alte surse de inspiratie?
Lucrez intr-un stil mai arhaic, folosind patina. Culoarea nu este foarte
pronuntata. Operele mele nu sunt in spiritul ceramicii traditionale,
portelan glazurat, de exemplu, asa cum se gaseste in magazine. Incerc
sa propun o alternativa. Daca vorbesc de influente, as numi grecia,
egipt. Iubesc decorul vegetal, pe acela linear, care nu apartin obligatoriu
unei anumite culturi. Incerc o sinteza a ceea ce am vazut, a ceea ce
am experimentat pana acum.
- Cam cat timp va ia realizarea unei piese de mari dimensiuni?
Lucrez destul de repede si pot sa spun ca am dobandit o anume dexteritate.
Sunt ajutata de prietenul meu, Vlad Bodarev. Un vas cantareste peste
20-30 de kilograme.
- Ce materiale folositi?
Este ceramica, dar nu portelan si nici lut, ci samota, ceea ce le confera
o mare rezistenta in aer liber.
- Ati intrat deja pe piata de arta?
lucrez de dimineata pana noaptea tarziu, nu am sambata , duminica, efortul
este mare iar recompensa-i pe masura.
- Ce proiecte aveti?
Voi pregati o seama de lucrari pentru niste expozitii in strainatate.
Visez sa am un atelier de ceramica al meu, in care sa pot crea in conditii
normale. As vrea sa ma debarasez de aceste obiecte utilitare, ghivece,
amfore, pe care le fac pentru ca sunt cerute de piata, si sa pot face
poezie in ceramica. Arta plastica si poezia aproape ca nu difera esential.
Sunt doua cai diferite de a spune acelas lucru.
sambata 20 duminica 21 iulie 2002
Curierul National, Veronica Marinescu
Ceramista Doina Stici aduce ceramica la puterea operei de arta
Sala "Acvarium" a Muzeului taranului roman gazduieste, pana
la 28 iulie, personala tinerei ceramiste, originara din Chisinau, Doina
Stici. Lucrarile expuse - reprezentand vase ambientale - retin interesul
atat prin tehnicile folosite, care le confera rezistenta la temperaturi
extreme, cat si prin metoda aparte a decorarii - incastrari de portelan
in samota. Cromatismul rafinat, cu dominante de ocruri si alburi, de
albastruri temperate, de verzui discrete, sustine desenul amplu al suprafetelor,
cu motive florale si geometrice. Vase cilindrice, ovale, in forma de
amfora - ce trimit la surse de inspiratie greceasca si orientala - inchid,
ca intr-o gradina miraculoasa, tihna mineralului in asteptarea vegetalului
exploziv. Realizati cu migala de orfeoni si cu inteligenta poetica,
modulii - decorativi si functionali, deopotriva, tradeaza puterea de
stapanire a materialului si a spiritualizarii lui. Varietatea dimensiunilor
- de la 0.30m la un metru - face posibila adaptarea lucrarilor atat
la spatiile interioare, cat si la cele exterioare - terase, alei, gradini.
De remarcat, vigoarea structurilor volumetrice in total acord cu vibratia
suprafetelor, laboros construite, impregnate de caldura propriei trairi
a artistei. Doina Stici intra intr-o speciala rezonanta cu pamantul,
cu lumea fecunda a teluricului din care plamadeste infinite lacasuri
pentru flori. Altfel spus, aduce freamatul argilei, prin lujerii fragili
ai plantelor ce o vor locui, spre lumina.
Absolventa, in 1998, a Academiei de Arte Vizuale "Ion Andreescu"
din Cluj, Doina Stici si-a dobandit in cativa ani un binemeritat prestigiu,
tributar nu atat orgoliilor profesionale, cat mai ales pasiunii devoratoare
pentru arta focului.
luni 26 septembrie 2002 "L. A."
Silvia Fulga
Fata si argila
... vase pentru flori, unele de proportii uriase, altele facute parca
dintr-o dantela fragila au menirea lor functionala de ghiveci clasic,
incadrandu-se perfect in designul apartamentelor moderne. Deosebit de
originale si incastrarile de portelan in samota...
joi 1 iunie 2000 Monitorul de Cluj
Bogdan Saratean
Roata olarului nu a inventat ceramica
Daca aveti incapatinarea sa traversati labirintul initiatic al mancatorilor
de pizza dinlauntrul curtii din Piata Unirii nr.2, veti avea surpriza
sa descoperiti un spatiu inedit, ferit de lume. E vorba de galeria "Alianta
Artelor", care, din nefericire, desi adaposteste de doi ani expozitii
cel putin incitante si originale, prea putin cunoscuta clujenilor.
Incepand de vineri, 26 mai, si pana in data de 8 iunie, acest loc deosebit
gazduieste expozitia de ceramica ambientala a Doinei Stici si a lui
Vlad Bodarev. "Chiar daca suntem doi, e ca o expozitie personala",
ne marturiseste artista.
Stim cu totii ca Academia de Arte Vizuale "Ioan Andreescu"
are o sectie de ceramica, dar prea putini stiu ce inseamna, in fapt,
acest lucru. Diferentele esentiale pe care le manifesta arta ceramicii
fata de restul important al "artelor plastice" se pot rezuma
intr-un singur si banal cuvant: costisitor. Colorantii necesar sunt
de alta factura, de cantitatea lor se dispune in cu totul alt mod, arderea
materialelor necesita, nu-i asa, un (aparent) rudimentar dar miraculos
cuptor...
Un artist plastic specializat in acest domeniu se poate apleca asupra
ceramicii utilitare, sau asupra celei artistice. Clasificarea aceasta
de fapt, nu e neaparat una de drept, ea facandu-se din ratiuni practice
si, poate, de analiza. Asadar, nu se poate spune ca produsele ceramicii
utilitare sunt lipsite de valoare artistica. Creatorul isi pune amprenta
asupra acestora, doar ca imaginatia lui creatoare e mult mai aspru tinuta
in frau decat in cazul ceramicii artistice. Artistii recurg la un soi
de sacrificiu, din motive materiale. Pe scurt: oale cumpara toata lumea;
la abstractiunile fantasmagorice nu se inghesuie in schimb nimeni.
Dar vizitatorii expozitiei Doinei Stici si a lui Vlad Bodarev se vor
convinge ca niste materiale ce tin de ceramica utilitara pot revela
o reala substanta artistica. Cel mai interesant aspect al exponatelor
este arhaismul acestora, rezultat al metodei inedite pe care o foloseste
artista. Este o metoda mai veche decat insasi roata olarului: nu sunt
folosite negative din ghips, ci se suprapun fasii de material, intr-un
mod cat mai ingenios posibil.
La vernisaj, criticii domeniului s-au intrecut in categorisiri conceptuale
la adresa expozitiei. Doina Stici ne-a declarat insa, modesta si sincera,
cum ca nu a avut vreun concept in munca sa. Travaliul artistic s-a bazat
in mare masura pe inspiratie, pe vizualizarea unei forme ce abia astepta
sa fie descoperita. Avem de-a face cu o artista senzitiva, nicidecum
cerebrala, teribil de originala si de curajoasa. Avem de-a face cu o
expozitie (cu vanzare) de o calitate batatoare la ochi.
luni 26 iunie 2000 Monitorul de Cluj
Eva Crisan
"+ - UNU", formula de grup si personalizare
Grupul "+-"unu" -Radu Bimbea, Dan Cicios, Melinda
Farcas, Gloria Grati, Lucia Lobont, Judith Konez Munich, Eniko Soos
si Doina Stici este o generatie de artisti, colegi si absolventi ai
institului de arte plastice, astazi profesori (in mare parte) si membri
ai uniunii artistilor plastici. Un estetism din care acestia s-au infruptat
ii aduce impreuna, ii pastreaza congemeni si se fructifica separat,
intr-o maniera speciala de fiecare data. Acelas subiect trece printr-o
gama de filtre ale sensibilitatii si tehnicilor, redand in masuri diferite
obiecte purtand amprenta originalitatii. Expozitia ofera privitorului
lucrari de ceramica, grafica, sculptura si impresioneaza nu doar prin
seriozitatea cu care e abordat actul creatiei, ci si prin bogatia de
mesaje, semne si forme...
...doina stici se inspira din arta noastra populara pentru a crea obiectele
utilitare care actualizeaza vechea preocupare dacica pentru albine,
cu aceeasi migala si credinta. ...
sambata - duminica 27-28 mai 2000 Adevarul de
Cluj, Mihaela Bocu
Ceramica ambientala
Vineri dupa-amiaza, tinerii artisti basarabeni Doina Stici si Vlad
Bodarev au deschis, la galeria municipala "Alianta Artelor"
din Cluj-Napoca(Piata Unirii nr. 2), o foarte reusita expozitie de ceramica
ambientala: pentru gradina si interior, pentru colturile de intimitate
care respira un aer homeric sau parfumurile rafinate ale unui eden insorit.
Forme simple obtinute prin rularea succesiva, in cercuri concentrice,
a fasiilor de ceramica (material refractar si portelan), cu ingenioase
"intarsii" de fir textil - o modalitate de lucru "primitiva",
dar cu atat mai originala, esentializata, aducand in atentie semnificatiile
oului primordial, siluetele zvelte ale amforelor sau, abordand texturi
diferite, chiar lumea rurala in forma stupilor dintr-o prisaca imaginara.
De la aluzii mitologice, la traditia picturilor rupestre si pana la
alchimie, tinerii artisti ne fac partasi la trecerea operei prin focul
sacru, sugerand o simbolistica a sublimarii si purificarii cu caracter
ascensional. Vase de dimensiuni mari, cu reliefuri dure, asemeni unor
retorte rituale sau cu utiliteta casnica ori decorativa, altele mai
mici, suple sau farfurii-cosuri ca suport pentru vase, toate intr-o
cromatica de brunuri, griuri cu irizari albastru-verzui, ocruri estompate
prin lucrarea focului. Cei doi absolventi ai sectiei de ceramica a Academiei
de Arte Vizuale "Ioan Andreescu", au mai expus la Cluj-Napoca,
in cadrul ultimelor trei editii ale expozitiilor judetene si mai recent,
la expozitia studentilor basarabeni. Rod al unei colaborari artistice
de bun augur, actuala lor iesire in public se inscrie in seria manifestarilor
din cadrul Sarbatorii Portilor Deschise.